خانه » اخبار پزشکی » کارشناسان می گویند که رژیم کتوژنیک ممکن است تأثیرات پیری را تاخیر ببخشد

کارشناسان می گویند که رژیم کتوژنیک ممکن است تأثیرات پیری را تاخیر ببخشد

به گفته محققان، یک ششم جمعیت آمریکا بیش از 65 سال سن داشته است. خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سایر شرایط مرتبط با پیری در این جمعیت زیاد است و بار عظیمی در سیستم مراقبت های بهداشتی می گذارد.

یافته های جدید که در مجله Science منتشر شده اند می توانند به کاهش خطر بیماری های مرتبط با سن مانند بیماری های قلبی، بیماری آلزایمر و حتی سرطان کمک کنند.

دکتر Verdin، نویسنده ارشد مقاله و مدیر مرکز HIV و پیری در گلدستون، گفت: “در طول سالها مطالعات نشان داده اند که محدود کردن کالری، پیری را کاهش می دهد و طول عمر را افزایش می دهد، اما مکانیسم این اثر باقی مانده است.”

محققان دریافتند که یک ترکیب شیمیایی به نام β-hydroxybutyrate (βOHB) که توسط بدن انسان در هنگام گرسنگی تولید می شود، نقش مهمی در روند پیری دارد.

رژیم کتوژنیک یا رژیم کم کالری همچنین می تواند تولید β-هیدروکسی بوتیرات (βOHB) را ایجاد کند. نویسندگان مقاله معتقدند که این ماده شیمیایی می تواند کلیدی برای توسعه درمان های جدید برای شرایط مرتبط با سن باشد.

در اینجا ما دریافتیم که βOHB، منبع اصلی انرژی بدن در طی ورزش یا روزه، یک دسته از آنزیم ها را متوقف می کند که در غیر اینصورت استرس اکسیداتیو را ترمیم می کنند، بنابراین سلول ها از پیری محافظت می شود. ”

بدن کتون، از جمله βOHB، در غلظت های بالا سمی است. افزایش این اجسام کتون در افراد دیابتی نوع 1 می تواند منجر به تهدید جدی در شرایط اضطراری پزشکی شود.

با این حال، نویسندگان دریافتند که سطح پایین این اجسام کتون در واقع می تواند با محافظت از سلول های بدن از “استرس اکسیداتیو”، که فکر می کند عامل مهمی در پیری است، مفید باشد.

مطالعات قبلی نشان داده است که محدودیت های کالری می تواند روند پیری را افزایش دهد و طول عمر را تسریع کند اما دلایل این امر به خوبی مشخص نیست.

این مطالعه نشان داد که βOHB منبع اصلی انرژی برای بدن در طی روزهداری، گرسنگی و ورزش است. همچنین می تواند آنزیم های خاصی را که معمولا در استرس اکسیداتیو بدن را تقویت می کنند، مسدود کند.

این تیم به بررسی اثرات βOHB در یک سری آزمایشی آزمایشگاهی پرداخت. آنها اثرات این ترکیب را بر روی سلول های انسانی در یک ظرف پتری آزمایش کردند.

آنها سعی کردند اثرات یک رژیم غذایی کتوژنیک را در موش بررسی کنند. آنها کالری های موجود در رژیم غذایی حیوانات آزمایشگاهی را محدود کردند و میزان βOHB را افزایش دادند. این اثرات یک هیستون آنزیم دیازتیلاس یا HDAC را مسدود کرد.

HDAC ها به طور طبیعی با مهار فعالیت های دو ژن به نام Foxo3a و Mt2 کار می کنند. از این رو هنگامی که HDAC ها مسدود می شوند، Foxo3a و Mt2 فعال می شوند. پس از فعال شدن، محصولات این ژن ها سلول را از استرس اکسیداتی محافظت می کند و سبب آسیب ژنتیکی به سلول هایی می شود که در غیر این صورت آنها را به سن منجر می شود.

این یافته ها می تواند برای طیف وسیعی از شرایط عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون، اوتیسم و آسیب مغزی آسیب پذیر باشد. بیماری هایی که میلیون ها نفر را مبتلا می کنند و برای آنها چند گزینه درمان وجود دارد. ”

Tadahiro Shimazu، همکار پس از دکترا و نویسنده اصلی این مقاله گفت که ارتباط بین βOHB، محدودیت کالری و ضد پیری می تواند راه های جدیدی را برای تحقیق در مورد بیماری های مرتبط با پیری باز کند.

این تیم اکنون مطالعات بیشتری را انجام خواهد داد تا مزایای بالقوه ای را که رژیم غذایی Ketogenic در ارتباط با بیماری های مغز و قلب می تواند ارائه دهد.

(No Ratings Yet)

همچنین ببینید

میتوکندری موجود در DNA ممکن است نقش مهمی در سرطان متاستاز داشته باشد.

DNA موجود در میتوکندری ممکن است نقش مهمی در سرطان متاستاتیک(پیش رونده) ایفا کند.