خانه » تغذیه » افراد سالمند برای داشتن سلامت و شادابی تغذیه سالم داشته باشند

افراد سالمند برای داشتن سلامت و شادابی تغذیه سالم داشته باشند

  • پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ در کشور‌های بیشتر توسعه یافته از هر ۳ نفر یک نفر و در کشور‌های توسعه یافته از هر ۵ نفر یک نفر سالخورده خواهد بود، در ایران نیز تا پایان سال ۸۵، تعداد سالمندان بالای ۶۵ سال ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده اند.

 

حمید شیرازیان، کارشناسی ارشد تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان چهارشنبه، یکم آذر ماه در همایش تغذیه سالم در سالمندی اظهار کرد: انسان با ورود به مرحله جدیدی از زندگی خود به نام سالمندی بی شک نیاز به تغذیه سالمی خواهد داشت.
وی افزود: در تمامی کشور‌ها، به پاس سپاس از خدمات ارزنده سالمندان در طول زندگی آنها، روز ۱۰ اکتبر مصادف با ۹ مهر ماه روز سالمند نام گرفته است، تعریف خاصی از سالمند و سالمندی وجود ندارد اما به فرد دارای سن ۶۵ تا ۷۴ ساله، سالمند اطلاق می‌شود این در حالی است که ۷۴ تا ۸۴ سالگی فرد سالخورده و بیشتر از ۸۵ سال فرد کهنسال است.
شیرازیان با بیان اینکه نرخ رشد سالمندی ۲/۴ تخمین زده شده است اضافه کرد: ۶۰۰ میلیون سالخورده در جهان وجود دارد که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ این عدد به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر هم برسد و تا سال ۲۱۰۰ بیش از ۲۵ درصد جمعیت جهان سالخورده خواهند بود که این خود برنامه ریزی‌های دقیقی را می‌طلبد.
این متخصص تغذیه ادامه داد: پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ در کشور‌های بیشتر توسعه یافته از هر ۳ نفر یک نفر و در کشور‌های توسعه یافته از هر ۵ نفر یک نفر سالخورده خواهد بود، در ایران نیز تا پایان سال ۸۵، تعداد سالمندان بالای ۶۵ سال ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده اند.
وی با اشاره به اینکه عمر طولانی، با کیفیت بهتر و کاهش ناتوانی سالمندان ملزم به سیاست گزاری‌های صحیح دولت‌هاست عنوان کرد: تغذیه به عنوان عاملی مهم در تقویت جسم و روح انسان مطرح است لذا برای داشتن سالمندانی سالم و بانشاط، تغذیه سالم و فعالیت‌های بدنی نباید فراموش شود.
شیرازیان ابراز کرد: تغذیه سالم در دوران پیری مانع از سوء تغذیه و افزایش فشار خون، قند و چربی خون می‌شود و خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها نظیر دیابت، استرس، افسردگی، سنگ کلیه، درد مفاصل، کاهش شنوایی و بینایی و … کاهش می‌دهد.
این استاد دانشگاه توصیه‌هایی به سالمندان داشت و گفت: کنترل وزن بدن، استفاده از میوه و سبزیجات، استفاده بسیار پایین از نمک، کاهش حجم وعده‌های غذای و افزایش میان وعده‌ها، مصرف مواد مورد نیاز بدن از جمله پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، چربی، آب، املاح معدنی و مواد انرژی زا در حد اعتدال باید در بازنشستگان رعایت شود.
وی یاداوررشد: با رعایت یک برنامه غذایی سالم همراه با انجام حرکات بدنی مناسب سالمندان می‌توانند زندگی خوب همراه با نشاط و سلامتی و لذت داشته باشند.

(No Ratings Yet)
Loading...

همچنین ببینید

چیز کیک

چیز کیک خوشمزه با کره فراوان برای روزهای تعطیل و خسته کننده هفته

چیز کیک یک نوع دسر است و بیشتر به آن چیز کیک معجزه اور میگویند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *