اخبار پزشکی و دنیای طب و سلامت روانشناسی تغذیه

افراد سالمند برای داشتن سلامت و شادابی تغذیه سالم داشته باشند

0

  • پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ در کشور‌های بیشتر توسعه یافته از هر ۳ نفر یک نفر و در کشور‌های توسعه یافته از هر ۵ نفر یک نفر سالخورده خواهد بود، در ایران نیز تا پایان سال ۸۵، تعداد سالمندان بالای ۶۵ سال ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده اند.

 

حمید شیرازیان، کارشناسی ارشد تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان چهارشنبه، یکم آذر ماه در همایش تغذیه سالم در سالمندی اظهار کرد: انسان با ورود به مرحله جدیدی از زندگی خود به نام سالمندی بی شک نیاز به تغذیه سالمی خواهد داشت.
وی افزود: در تمامی کشور‌ها، به پاس سپاس از خدمات ارزنده سالمندان در طول زندگی آنها، روز ۱۰ اکتبر مصادف با ۹ مهر ماه روز سالمند نام گرفته است، تعریف خاصی از سالمند و سالمندی وجود ندارد اما به فرد دارای سن ۶۵ تا ۷۴ ساله، سالمند اطلاق می‌شود این در حالی است که ۷۴ تا ۸۴ سالگی فرد سالخورده و بیشتر از ۸۵ سال فرد کهنسال است.
شیرازیان با بیان اینکه نرخ رشد سالمندی ۲/۴ تخمین زده شده است اضافه کرد: ۶۰۰ میلیون سالخورده در جهان وجود دارد که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ این عدد به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر هم برسد و تا سال ۲۱۰۰ بیش از ۲۵ درصد جمعیت جهان سالخورده خواهند بود که این خود برنامه ریزی‌های دقیقی را می‌طلبد.
این متخصص تغذیه ادامه داد: پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ در کشور‌های بیشتر توسعه یافته از هر ۳ نفر یک نفر و در کشور‌های توسعه یافته از هر ۵ نفر یک نفر سالخورده خواهد بود، در ایران نیز تا پایان سال ۸۵، تعداد سالمندان بالای ۶۵ سال ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده اند.
وی با اشاره به اینکه عمر طولانی، با کیفیت بهتر و کاهش ناتوانی سالمندان ملزم به سیاست گزاری‌های صحیح دولت‌هاست عنوان کرد: تغذیه به عنوان عاملی مهم در تقویت جسم و روح انسان مطرح است لذا برای داشتن سالمندانی سالم و بانشاط، تغذیه سالم و فعالیت‌های بدنی نباید فراموش شود.
شیرازیان ابراز کرد: تغذیه سالم در دوران پیری مانع از سوء تغذیه و افزایش فشار خون، قند و چربی خون می‌شود و خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها نظیر دیابت، استرس، افسردگی، سنگ کلیه، درد مفاصل، کاهش شنوایی و بینایی و … کاهش می‌دهد.
این استاد دانشگاه توصیه‌هایی به سالمندان داشت و گفت: کنترل وزن بدن، استفاده از میوه و سبزیجات، استفاده بسیار پایین از نمک، کاهش حجم وعده‌های غذای و افزایش میان وعده‌ها، مصرف مواد مورد نیاز بدن از جمله پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، چربی، آب، املاح معدنی و مواد انرژی زا در حد اعتدال باید در بازنشستگان رعایت شود.
وی یاداوررشد: با رعایت یک برنامه غذایی سالم همراه با انجام حرکات بدنی مناسب سالمندان می‌توانند زندگی خوب همراه با نشاط و سلامتی و لذت داشته باشند.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

*

code

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خرید بک لینک خرید رپورتاژ نرم افزار مطب نرم افزار مطب نرم افزار رستوران نرم افزار انبارداری