خانه » تغذیه » کم خونی ارثی چیست و رعایت نکات تغذیه ای

کم خونی ارثی چیست و رعایت نکات تغذیه ای

در بیماری کم خونی بدن به دلیل نداشتن گلبو های قرمز کافی توان اکسیژن رسانی به سایر قسمت های بدن را ندارد . کم خونی انواع مختلفی دارد که هر کدام به دلایلی در بدن رخ می دهد . برخی از آنها خطرناک بود و فرد بیمار مرتبا باید تحت نظر پزشک باشد مثل تالاسمی ماژور و برخی مثل تالاسمی مینور که همان کم خونی ارثی می باشد که از پدر یا مادر یا یکی از اقوام احتمال ارث بری وجود دارد و با خوردن چند قرص به تجویز پزشک و برنامه ی غذایی مناسب می تواند آن را کنترل و یا بطور کامل رفع کند ( تالاسمی به خاطر اختلال در هموگلوبین خون رخ می دهد ). معمولا در کم خونی ارثی همراه با فقر آهن دیده می شود و باید مشکل کمبود آهن حل شود . در این پست در دکتر طب قصد داریم بخوریم ها و نخوریم های را معرفی کنیم تا میزان عنصر آهن در بدن به حالت نرمال خود باز گردد .پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

کم خونی

 

چای و نوشابه وقهوه دشمن آهن

ترکیبات فنولیک دار مثل چای  و قهوه و همچنین نوشابه ها مانع جذب آهن در بدن و در نهایت منجر به کم خونی می شود . از طرفی فقر منیزیم را نیز به همراه خواهد داشت. پس توصیه شده تا جایی که ممکن است این نوشیدنی ها را کنار بگذارند یا حداقل همراه با غذا نخورند.

 

خوردن چای
doctorteb.ir

 

مصرف بیش از حد لبنیات و سویا

همانطور که می دانید لبنیاتی مثل شیر،ماست و دوغ سرشار کلسیم است .سویا نیز که به عنوان گوشت مصنوعی از آن یاد می کنند به مقدار زیادی دارای پروتئین می باشد. سیستم بدن انسان ها این گونه است که در هنگام دریافت همزمان کلسیم با آهن و پروتئین با آهن یک نوع رقابت  در جذب بین آنها رخ می دهد. در نهایت کلسیم و پروتئین بر آهن غلبه کرده و مانعی برای جذب آن می شوند.

به همین دلیل هرگز سویا را با گوشت قرمز ترکیب نکنید و از طرفی دوغ یا ماست را هم کنار غذاهایی مثل اسفناج و هر منبع غذایی غنی از آهن را سرو نکنید . این مطالب در مورد مصرف غلات صادق است پس این گروه را نیز با غذاهای حاوی آهن نخورید.

 

گوشت و لبنیات
doctorteb.ir

 

خوردن هر چه که ویتامین سی دارد

ویتامین سی یکی از مواردی است که به جذب آهن کمک بسیاری می کند. پس خوردن حبوباتی مثل عدس و لوبیا ، انواع گوشت های قرمز و سفید و خوردن دل و جگر و قلوه یک منبع خوب گوشتی سرشار از آهن است. در خانواده سبزیجات نیز میتوان به انواع کلم ، اسفناج ، جعفری و گیشنیز اشاره کرد .

در بین خانواده میوه ها گوجه و انواع مرکبات تازه مثل پرتقال لیمو و نارنگی را فراموش نکنید . دقت داشته باشید هر چه رنگ میوه به سمت زرد یا نارنجی برود نشانه ویتامین سی بالای آن خواهد بود پس حتما این نوع میوه را در برنامه روزانه خود قرار دهید .

 

هرچه که ویتامینB  دارد

از آنجایی که این ویتامین باعث می شود گلبول قرمز در خون تکثیر شود و فرایند اکسیژن رسانی را بهبود می بخشد هر غذایی که شامل انواع گروهای این ویتامین هست را در لیست برنامه هفتگی خود قرار دهند.

 

منبع : doctorteb.ir

 

(No Ratings Yet)
Loading...

همچنین ببینید

5 راه استفاده از زردچوبه به منظور افزایش سلامتی شما

زردچوبه یک ادویه باستانی است که از رنگ طلایی پر طراوتی ساخته شده است. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *