خانه » تغذیه » بهترین و نامناسب ترین روش پختن سبزیجات کدام است ؟

بهترین و نامناسب ترین روش پختن سبزیجات کدام است ؟

سبزیجات  دارای مواد مغذی همچون ویتامین ها و مواد معدنی هستند که با توجه به نوع رنگشان برای درمان و پیشگیری  یک بیماری مناسب خواهد بود . پزشکان و متخصصان تغذیه در مورد گنجاندن سبزیجات در برنامه غذایی روزانه هر فرد تاکید دارد اما نکته مهم در مصرف آن است که چه روشی را برای طبخ به کار برند تا مواد مغذی موجود در آن ها از بین نروند؟ در این مطلب از سایت دکتر طب می خواهیم انواع روش های پخت را بررسی کنیم. با ما همراه باشید .

 

سبزیجات
doctorteb.ir

 

بخار پز کردن سالم ترین روش پخت سبزیجات

بخار پز کردن به عنوان سالم ترین روش پختن سبزیجات شناخته شده است چون نه نیاز به آب گرفتن روی آن دارد و نه روغن می خواهد . برای این روش فقط کافیست در یک ظرف چدن یا تفلن آنها را قرار داده دربش گذاشته و با شعله خیلی کم اجازه دهید با بخار آب تولید شده خوب پخته شوند. معمولا این روش برای انواع کلم ها ، هویج ،اسفناج ، ذرت و لوبیا سبز مناسب است.

جوشاندن به عنوان ساده ترین روش

اگر وقت کمی برای پختن غذا دارید و می خواهید از سبزیجات استفاده کنید سریع ترین روش جوشاندن است. در یک قابلمه که آب به نقطه جوش رسیده آن ها را ریخته و بگذارید بپزند .

چون معمولا بعد پخت آب قابلمه کاربردی برای پخت و پز غذا ندارد و تمام مواد مغذی سبزی ها وارد این آب شده است بهتر از در روش جوشاندن از آب کمتری استفاده کنید . معمولا این روش برای پخت اسفناج ، قارچ ، هویج و بادمجان و حبوباتی مثل نخود  مناسب خواهد بود .

سبزیجات
doctorteb.ir

سرخ کردن به عنوان روشی نا مناسب

معمولا اکثر خانم ها و آقایان سرخ کردن سبزیجات را انتخاب می کنند به این صورت که در ظرفی پر از روغن و حرارت بالا شروع به تفت دادن می کنند.

مثلا سبزی قورمه را اول می پزند و بعد با روغن زیاد آنقدر سرخ می کنند تا تیره شود یا مثلا پیازی که برای خورشت تفت می دهند حتما باید طلایی رنگ شود اما غافل ازینکه بزرگ ترین اشتباه را انجام داده اند چون دیگر هیچ خاصیتی در آنها باقی نمی ماند.

 سعی کنید بیشتر از دو روشی که در بالا ذکر شد استفاده کنید و در روش سرخ کردن سبزی ها با شعله کم و با حداقل روغن این کار را انجام دهید .

چند نکته :

  1. توجه داشته باشید هر چه سبزیجات را بیشتر خرد کنیم مواد مغذی بیشتری را از دست خواهند داد.
  2. حرارت قاتل ویتامین سی است پس موقع پختن انواع گروه سبزی ها که حاوی این ویتامین هستند شعله را کم کنید.
  3. به غیر از سه روش فوق می توانید سبزیجاتی مثل پیاز ، کلم ، هویج و بادمجان را در فر بپزید یا اینکه کبابی کنید . با این روش هم طعم آنها تغییر نمی کند و هم مواد مغذیشان از دست نمی رود.

منبع : doctorteb.ir

(No Ratings Yet)
Loading...

همچنین ببینید

چیز کیک

چیز کیک خوشمزه با کره فراوان برای روزهای تعطیل و خسته کننده هفته

چیز کیک یک نوع دسر است و بیشتر به آن چیز کیک معجزه اور میگویند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *