اخبار پزشکی و دنیای طب و سلامت روانشناسی تغذیه

چای سبز دم کنید و از بیماری ها پیشگیری کنید

0

همیشه در مواقع بروز بیماری ها اکثر افراد سعی می کنند با درمان های خانگی و خوراکی خود را معالجه کنند و کمتر از داروهای شیمیایی استفاده شود.دکتر طب در این مطلب قصد دارد راجع به فواید چای سبز برای درمان و پیشگیری بیماری ها و همچنین شیوه صحیح آن برای تناسب اندام صحبت کند.البته اشاراتی مختصر نیز به مضرات مصرف بیش از حد آن خواهیم داشت.

چای سبز
doctorteb.ir

فواید چای سبز

مصرف چای سبز معمولا برای بانوان تاثیر بیشتری در روند سلامتی و طول عمر آنها دارد.

به دلیل ضد میکروبی بودن آن برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها مفید می باشد.

این نوع چای حاوی ماده ای به نام “اپيگالوكاتچين سه گاليت” که خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد.

کلسترول خون را کاهش می دهد.

منبعی غنی از ویتامین های  A و  C است.

چون بعد از هر  وعده غذایی میزان تری گلیسیرید خون افزایش می بابد ممکن است باعث بروز بیماری قلبی شود.یک روش مناسب برای کنترل آن نوشیدن چای سبز در بین وعده های غذایی می باشد.

جلوگیری از دیابت

پیشگیری از بیماری های ایمنی خودکار بدن

چای سبز و کاهش وزن

مصرف تنهایی چای سبز  تاثیر چندانی در کاهش وزن ندارد.حتما باید این نوع نوشیدنی در کنار رژیم غذایی مناسب و تمرینات پیوسته و متناسب ورزشی،خورده شود.با این روش در طول زمان کوتاه یک هفته ایی تغییر قابل ملاحظه ای را می توانید رویت کنید.فشارههای عصبی و روانی موجب پرخوری های عصبی شده و فرد اضافه وزن پیدا می کند.از آنجایی که چای سبز خاصیت آرام بخش دارد توصیه می شود از آن برای رفع فشارهای عصبی و استرس استفاده شود (خوردن این نوع چای کمک می کند تا از ایجاد اشتهای کاذب در مواقع استرس جلوگیری شود.)

زمان مصرف چای سبز

هرگز بدون برنامه از چای سبز برای کاهش وزن استفاده نکنید.مصرف آن این گونه است که حدودا 2 ساعت پس از غذا بنوشید.

با این شیوه مشکلی در جذب آهن پیش نمی آید.

روش های دم کردن

طرز تهیه چای سبز با چای سیاه تفاوت هایی دارد.مهترین آن ها در دم کردن می باشد.چای سبز نیازی به دم کردن ندارد.به ازای هر یک قاشق مربا خوری چای سبز ، یک لیوان آب داغ در دمایی حدود 80 درجه به آن اضافه کنید.بعد از هشت دقیقه چای شما آماده است.در صورتی که طعم آن برای شما خوشایند نیست ،بهتر است با گیاهانی مثل دارچین ، زنجبیل ، نعناع (همراه با بابونه یا طالبی و یا به تنهایی) ، گلبرگ رز مصرف شود. معمولا از نوع کیسه ای این چای برای رفع خستگی چشم استفاده می کنند.

 

چای سبز
doctorteb.ir

مضرات :

  1. مصرف بیش از چهار لیوان میزان کالری سوزی بدن را بالا می برد و مشکلات عصبی بروز می دهد.
  2. همانند بقیه انواع چای مصرف بیش از حد آن مانع جذب آهن می شود.
  3. ویتامین های موجود در آن مانعی برای اثرات وارفاین می باشد.
  4. تشدید کننده داروهای ضد انعقاد می باشد.
  5. در دوران شیردهی نوزادان ترجیحا مصرف نشود.

6.به دلیل وجود کافئین بالا مصرف بیش از حد اختلالات عصبی پیش می آورد

  1. مبتلایان به میگرن و فشار چشم از نوشیدن آن پرهیز کنند.
  2. بهتر است کودکان تا زمانی که به سن بلوغ نرسیده اند از آن استفاده نکنند.

در پایان ذکر یک نکته ضروری است : ” این اشتباه است که به هر میزانی غذاهای پرکالری بخوریم و بعد با نوشیدن چای سبز می توانیم لاغر شویم.پس مناسب ترین روش مصرف استفاده از یک برنامه صحیح غذایی و فعالیتی همراه با این نوشیدنی پر خاصیت می باشد.”

 

منبع : doctorteb.ir

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.